Minimalistični tekaški copati. Da ali Ne?

Boste z minimalističnimi tekaškimi copati hitrejši, boljši, močnejši?

Nekateri tekači so sveto prepričani, da bodo z minimalističnimi tekaškimi copati tekli lažje, bolje in predvsem bolj kakovostno. Takšni copati omogočajo približek bosemu teku, s katerim okrepimo stopala, spodbujamo pravilno tekaško tehniko, zmanjšamo možnosti za poškodbe in tečemo učinkoviteje. Minimalistična tekaška obutev je postala zaščitni znak za boljši tek.

Blaž Kavčič, Pulz šport
Tekač, triatlonec, vodja trenerjev, direktor

Naokoli kroži mišljenje, da bodo z minimalističnimi copati avtomatično tekli po sprednjem delu stopala ali po domače: po prstih. Copati te vrste naj bi namreč spodbujali prav takšno tehniko teka kot jo imamo pri bosonogem teku. Raziskava Univerze v Severni Karolini pa je ugotovila, da vseeno 33% tekačev, ki so trdili, da tečejo po prstih, v minimalističnih copatih tečejo po petah. Tako ne velja, da nas minimalistični tekaški copati avtomatično silijo v tek po sprednjem delu stopala.

 

Pulz šport analiza tekaNavkljub temu pa nam minimalistični copati pomagajo razviti zavedanje o drugačnem pristanku stopala v primerjavi z običajnimi sodobnimi tekaškimi copati. Z minimalističnimi copati skušamo stopala ob pristanku s tlemi poravnati s točko pod našim težiščem, zato da zmanjšamo udarec stopala s tlemi.

Res je, da primerna tekaška obutev igra kar veliko vlogo pri mehaniki teka in ko želimo izboljšati našo tehniko, ni pa vse odvisno le od obutve.

Ker ima stopalo boljši stik s podlago zaradi minimalnega podplata čevlja, možganom pošlje boljši signal o poziciji in pristanku stopala. Toda to se ne zgodi po zaslugi obutve, pač pa zaradi ekstenzije kolka. Z izboljšanjem giba celotne noge preprečimo nepravilen pristanek stopal in spodbujamo pristanek pod težiščem našega telesa.

Zmanjšanje udarcev s podlago in preprečevanje poškodb
Teorija o minimalističnih tekaških copatih pravi, da zaradi praktično neobstoječega oblazinjenja tečemo po srednjem delu stopal, s čimer se absorbira udarec pri pristanku. Pokazali smo že, da tek po srednjem delu stopal ni kar avtomatičen. Tudi z minimalističnimi copati lahko tečemo po petah. Če pri uporabi teh copat ne spremenimo naše tehnike teka, se udarec s podlago poveča kar za 37% v primerjavi s tekom po petah v običajnih tekaških copatih, kar lahko vodi do zelo resnih poškodb!
Zato se ponovno vračamo k tehniki pristanka stopala pod našim težiščem. Takšen tek lahko dosežemo tudi s povečanjem kadence.

 

Kako je z učinkovitostjo teka v minimalistični obutvi?
Izdelovalci minimalistične obutve trdijo, da boste z njihovimi tekaškimi copati bolj učinkoviti pri teku. To je do neke mere res – minimalistična obutev je lahka, z lahko obutvijo pa smo hitrejši, manj se utrudimo. Toda lahka je lahko tudi tradicionalna tekaška obutev, učinek pa je isti. Zato učinkovitejši tek ni samo domena minimalističnih tekaških copat.

Kako pomembni so torej tekaški copati?
Tekaška obutev je le del skupne enačbe, ki nam pomaga teči pravilno in učinkovito. Zraven pa moramo prišteti še našo držo, ekstenzijo kolkov, mišično moč in njihovo aktivacijo in z zavedanjem, da stopala opravijo stik s podlago pod našim težiščem. Naj vas ne zavedejo reklame različnih proizvajalcev, da boste le z njihovimi tekaškimi copati uspešni pri teku. Na zadevo poglejte s celostnega vidika in pozornost posvetite vsakemu delcu sestavljanke.

Vsak delec sestavljanke vam pomaga rešiti tudi podrobna video analiza tekaške tehnike.
Zatecite v prihodnost bolj učinkovito in zdravo!

 

VEČ