Skrivnost udarcev kravl

Nekaj o kravlu

Kravl je plavalna tehnika, kjer telo v vodoravnem položaju premikajo udarci in zaveslaji, prisotno je tudi gibanje glave in dihanje vstran. Zapleteno mar ne?!
Ponovno preberi zgornji stavek in si pri tem oglej spodnjo sliko. Če seštejemo vse zgoraj naštete komponente kravla skupaj dobimo cikel. Cikel pri kravlu je sestavljen iz dveh izmeničnih zaveslajev in več izmeničnih udarcev. Tako lahko glede na število udarcev govorimo o dvoudarčnem, štiriudarčnem in šestudarčnem ciklu. Plavalci, triatlonci in ostali rekrativci. Kako do optimalne izvedbe udarca kravl z minimalnim naporom?

Faze udarca kravl

Ravnotežje je sposobnost človeka, da ohrani stabilen položaj pri izvedbi različnih motoričnih nalogah.

Ko govorimo o ohranjanju položaja naše telo ne miruje, vendar se vseskozi giba, niha ali koleba. Prav to se dogaja tudi pri plavanju. Naše telo v vodoravnem položaju vseskozi išče in vzpostavlja ravnotežni položaj, da se lahko s čim manj upora, nepotrebnega nihanja in gibanja telesa premika po vodni gladini.

Preden se bolj podrobno poglobimo v udarce kravl in njihov pomen na ravnotežje v plavanju, poglejmo kako izgleda kravl udarec in katere sile delujejo nanj. Z besedo udarec poimenujemo gibanje nog pri plavanju.

 

Udarec pri kravlu razdelimo na dve fazi: UDAREC GOR in UDAREC DOL.

Udarec gor predstavlja gibanje proti vodni gladini, stropu ali nebu. Gibanje pričnemo v kolku z udarcem navzdol, koleno je v tej fazi rahlo pokrčeno, ob zaključku udarca pa popolnoma iztegnjeno. Tak udarec imenujemo tudi bičast udarec, saj se noga giblje podobno kot bič.

Udarec dol pa gibanje proti dnu bazena. Ko se noga začne iztegovati plavalec v kolku prične z aktivnim gibanjem navzgor. To gibanje se izvede z iztegnjeno nogo, druga noga v tem času izvaja udarec navzdol. Pri plavanju tako izvajamo izmenične udarce gor-dol tik pod vodno gladino, pri čemer gre za gibanje z majhno amplitudo in visoko frekvenco. Pri udarcu je pomembno tudi gibanje stopal in njihov položaj. Stopala morajo biti iztegnjena in zasukana navznoter. Slabša gibljivost gležnjev in stopal zavira optimalen udarec noge.

 

 

Da bomo zgornje gibanje lažje razumeli si poglejmo mišice, ki sodelujejo pri izvedbi gibov gor, dol.

To so:

 

Ko se naše telo premika po vodni gladini, nanj delujejo hidrodinamične sile. Pri tem nas najbolj zanima propulzivna sila (Fp), ki potiska plavalca naprej. Pri plavanju ločimo pasivni in aktivni upor. Pasivni upor je tisti, ki deluje na plavalca v fazi mirovanja na vodni gladini. Aktivni upor – sila upora pa je tista, ki deluje na plavalca med plavanjem. V  nekaj raziskavah je bilo dokazano, da se z boljšo plavalno tehniko le ta zmanjšuje, kar pomeni da naj bi imeli med plavanjem boljši plavalci nižji aktivno upor. Poglejmo kako sile delujejo na praktičnem primeru. Spodnja slika prikazuje vpliv hidrodinamičnih sil na plavalca. Propulzivna sila je pri nogah usmerjena navpično navzgor in naprej. Iz tega je razvidno in dokazano, da so udarci (rezultanta navpičnih sil) tisti, ki plavalca dvigujejo ali potapljajo. Dober udarec z nogami pri kravlu zmanjša silo upora, deluje na celo telo tako, da dvigne noge in prepreči potopni trenutek, ki ga povzroči gibanje rok.

 

 

 

 

 

 

Gibanje nog ni le ključno zaradi proizvedene propulzivne sile, noge vplivajo na sam ravnotežni položaj in rotacijo telesa v vodi.

Sedaj pa razložimo še nekaj nasvetov glede udarcev:

  1. V vodi si želimo ohranjati vodoravni položaj telesa, ki na vodni gladini proizvaja čim manj upora, pri tem pa se naše telo čimbolj efektivno giblje skozi vodno gladino.
  2. V kolikor naše noge pri plavanju vlečemo za seboj, se noge pričnejo potapljati. Tako se zgodi, da telo izgubi vodoravno lego. Telo samo sebi ustvarja vedno več čelnega upora, kar pomeni, da gibanje ni več tako optimalno z vidika energetske porabe.
  3. Pri tem ne iščemo najhitrejših udarcev, kar iščemo so učinkoviti udarci z minimalnim naporom. Seveda pa ne želimo, da bi nas udarec upočasnil.

Za konec ne pozabimo ne potrebujemo najmočnejšega udarca, vse kar želimo je, da z nogami proizvedemo najbolj učinkovit udarec, ki nam ne bo pobral preveč energije. Pri tem pa ne pozabi na vadbo udarcev na suhem!

 

 

”When you make that choice, when you decide to turn your back on what’s comfortable and what’s safe and what some would cal ”common sense”, well that’s day 1. From there it only gets tougher. So just make sure this is something you want.”

Kristina Žagar, vodja plavalcev Pulz športa in trenerka paraplavalcev

Prijavi se na vadbo teka!

Pridruži se Pulz športu in zateci po ljubljanskih parkih 1x, 2x ali 3x tedensko v majhni skupini, kjer se lahko izkušen trener posveti vsakemu posebej.

PRVI TRENING JE BREZPLAČEN!

Termin *
Plačati želim *
reCAPTCHA

Podari športni darilni bon

 


Prijavi se na Pulzove e-novice

Zaupaj nam svoj e-poštni naslov in bodi vedno na tekočem. Prejmi obvestila o dogodkih, novostih, …

Naši partnerji in stranke